Rochelle Heerema staat voor een mooie (Rijswijkse) Uitdaging

Nederland staat bekend om haar vele vrijwilligers en bedrijven die Maatschappelijk Verantwoord willen Ondernemen (MVO). De afgelopen jaren werden in Rijswijk maatschappelijke organisaties met haar vele vrijwilligers bij de jaarlijkse Beursvloer gematcht met bedrijven. Op maandag 13 november is de kick off van de opvolger van de Beursvloer: de Rijswijkse Uitdaging. Rochelle Heerema is de voortrekker van dit nieuwe initiatief vanuit het Oranjefonds.

Vier dagen per week houdt Rochelle Heerema zich bezig met haar werk als kwartiermaker voor armoede en Incombinación, een stichting die uitwisselingsprogramma’s ondersteunt voor jongeren in het buitenland. “Onlangs zijn er nog 14 jongeren en 3 begeleiders van het Stanislascollege naar Roemenië vertrokken om daar te gaan sporten en een andere cultuur te leren kennen.

Oranjefonds
Een ander project waar Heerema zich nu een dag per week voor inspant, is de Rijswijkse Uitdaging. “Vanuit het Oranjefonds is de ‘Nederlandse Uitdaging’ opgezet”, vertelt Heerema vanuit haar kantoor in de Rijswijkse Bibliotheek aan het Generaal Eisenhowerplein. “Ooit opgezet door Gerda Geurtsen in Arnhem die vond dat maatschappelijke organisaties konden worden geholpen door lokale bedrijven. Nu wordt de ‘Uitdaging’ uitgezet in 65 andere steden, waaronder Rijswijk. Rijswijk heeft heel veel bedrijven die zich maatschappelijk willen inzetten. Wij geven ze daartoe de gelegenheid geven om dat ook zichtbaar te doen.”

“Rijswijk heeft heel veel bedrijven die zich maatschappelijk willen inzetten”

De Rijswijkse Uitdaging is de opvolger van de Beursvloer, die eenmaal per jaar werd georganiseerd. “Het matchen van maatschappelijke organisaties met bedrijven moet een continu proces worden”, vervolgt Heerema. “We hebben met het bestuur van de Rijswijkse Uitdaging afgesproken dat we ons vooral gaan richten op het delen van kennis. Daar hebben de verschillende maatschappelijke organisaties de meeste behoefte aan. Ondanks dat we pas 13 november beginnen met de kick off zijn er nu al veel Rijswijkse organisaties en bedrijven die graag willen ‘matchen’ en zich bij ons aanmelden. Volgend jaar willen we er zelfs een competitief element aan meegeven. Wij willen graag weten welk bedrijf het beste het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in praktijk brengt.”

Rabobank
De Rabobank wil zich inzetten voor de Rijswijks Uitdaging. Heerema: “Zij stellen hun locatie open voor de kick off. Bovendien stelt men het netwerk open om te kijken wat zij voor ons kunnen betekenen. Maatschappelijke organisaties gaan pitchen terwijl bedrijven gaan luisteren. Aan tafel gaan matchmakers zitten die de matches gaan ‘maken’ en in de toekomst gaan begeleiden.”

Voor meer informatie: www.rijswijkseuitdaging.nl

Pin It on Pinterest

Share This
Spring naar toolbar